Forsikringsklienter
Vi er glade for at kunne tilbyde dig muligheden for at modtage klienter gennem vores samarbejder med en række forsikringsselskaber. Det giver dig adgang til flere stabile klientforløb, som altid går gennem Healpers system – så du slipper for ekstra administration og at indhente betaling.
Hvis du ønsker at tage imod forsikringsklienter, kan du tilmelde dig via siden “Ydelser” på din profil og scrolle ned til tabellen, der beskriver ydelser til forsikringsklienter. Her kan du også se dit honorar pr. session, der afhænger af om du er autoriseret eller ej.

Generelle vilkår ved forsikringsklienter for individuel terapi:
Klienten skal have et godkendt forløb hos sin forsikring. Dette bliver automatisk godkendt af os, før klienten booker en tid hos din klinik.
Du registrerer forløbet i Healper – herefter bliver du betalt automatisk via din Stripe-konto inden for 7 hverdage.
Alle forløb skal overholde Healpers generelle betingelser, herunder journalpligt.
Klienter skal kontaktes, enten telefonisk eller via SMS, inden for 24 timer eller næstkommende hverdag.
Vi vil snart også gøre det muligt at tilvælge at tage imod forsikringsklienter, der har behov for krisehjælp. Det er som udgangspunkt autoriserede psykologer, der modtager disse klienter. Vilkårene for disse er:
Honorering: Du modtager 900 kr. For en telefonisk debriefing samtale på mellem 30 - 45 minutter.
Antal sessioner: Klienter bliver bevilget 3 - 4 individuelle terapi sessioner efter debriefing samtalen, alt efter hvilken forsikringsaftale klienten har – forløb kan ikke forlænges gennem forsikringerne.
Regler og vilkår:
Klienten skal have godkendt forløb hos sin forsikring. Det vil de i disse tilfælde altid have.
Du registrerer forløbet i Healper og herefter bliver du betalt indenfor 7 hverdage på din Stripe konto.
Alle forløb skal overholde Healpers generelle betingelser, såsom journalpligt.
Klienter skal kontaktes over telefon indenfor 2 timer for at hjælpe dem i krisen.
Det er vigtigt at understrege, at det er helt frivilligt, om du ønsker at tage imod forsikringsklienter. Du kan altid slå det til eller fra – og hvis du foretrækker kun at tage imod privatbetalende klienter gennem Healper, kan du naturligvis vælge det.
Ofte stillede spørgsmål
Her kan du læse om ofte stillede spørgsmål angående forsikringsklienter. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os. Vi er altid klar til at hjælpe!
Hvordan foregår henvisningen af klienter?
Henvisningen starter, når en af vores samarbejdspartnere i forsikringsbranchen har en kunde, der har fået bevilget et terapiforløb. Det er forsikringens skadesbehandler, som foretager en faglig vurdering og matcher klienten med en passende terapeut via Healper.
Når henvisningen er godkendt, bliver du matchet med klienten gennem vores system – helt som du kender det fra privatbetalende klienter. I dit klientoverblik vil du kunne se information om klientens udfordringer samt anden relevant baggrundsinformation.
Vi har allerede sikret, at klientens forløb er godkendt af forsikringen, inden du får matchet. Du skal blot registrere forløbet i Healper, hvorefter honoraret automatisk udbetales til din Stripe-konto inden for 7 hverdage.
Det er vigtigt, at klienten kontaktes inden for 24 timer – eller næstkommende hverdag – enten via telefon eller SMS, så vedkommende føler sig tryg og godt taget imod.
Hvilke forsikringer kan jeg få klienter fra?
Vi samarbejder med flere forskellige forsikringsselskaber, der har organisationer, kommuner og private firmaer som kunder, der alle henviser klienter via Healper. Af hensyn til vores samarbejdsaftaler og tavshedspligt kan vi desværre ikke oplyse navnene på de specifikke forsikringer offentligt.
Når du får en klient gennem systemet, vil du dog altid kunne blive informeret om, hvilken forsikring klienten er tilknyttet – så du har fuldt overblik, inden du starter forløbet.
Bestemmer I, hvilken type behandler klienten får bevilget?
Nej, det gør vi ikke. Det er den enkelte forsikring eller organisation, der afgør, hvilken type behandling og behandler klienten får bevilget. De har deres egne vurderingskriterier og beslutningsgange, som vi ikke har indflydelse på. Mange forsikringsselskaber foretager en individuel vurdering af hver sag — ofte med egne skadesbehandlere — og beslutter derefter, om klienten har behov for en psykolog, fysioterapeut, læge eller en anden fagperson. Vi har modtaget klienter fra de fleste forsikringsselskaber i Danmark, og det er altid dem, der bestemmer hvilken bevilling klienten får.
Er der mulighed for at sige nej til bestemte typer af klienter?
Ja, du har fuld frihed til selv at vælge, hvilke problematikker du ønsker at arbejde med – præcis som når du bliver matchet med privatbetalende klienter gennem Healper. Du angiver selv dine præferencer, og vi matcher kun klienter, der passer til dine faglige kompetencer og ønsker.
Du kan desuden til enhver tid slå matching med forsikringsklienter fra, hvis du ikke ønsker at have dem i en periode.
Får jeg forudgående information om klientens problemstilling?
Ja, du vil altid have adgang til de oplysninger, klienten selv har angivet om sine udfordringer – på samme måde som ved privatbetalende klienter. Disse oplysninger fremgår i dit klientoverblik, så du kan vurdere, om klienten matcher dine faglige kompetencer og ønsker.
Hvad er honoraret og hvordan bliver det udbetalt?
Du kan altid se dit aktuelle honorar pr. session for forsikringsklienter på siden Ydelser under tabellen Matching med forsikringsklienter.
Det honorar, der er angivet i tabellen, er det fulde beløb, du modtager – vi trækker ikke gebyrer eller kommission. Det betyder, at hvis der f.eks. står 850 kr. for en ydelse, så er det også det beløb, du får udbetalt pr. session. Vi tager heller ikke betaling for første session. Hvis du er uddannet psykolog, stiger dit honorar, når du opnår autorisation.
Dit honorar bliver automatisk overført til din Stripe-konto inden for 7 hverdage efter, at sessionen har fundet sted, og bliver derefter udbetalt ifølge dinne normale indstillinger for udbetalinger fra Stripe.
Hvor mange sessioner bliver klienter bevilget?
Klienter, der er bevilget individuel terapi, får som udgangspunkt typisk 5 sessioner. Ved mere komplekse eller alvorlige problemstillinger kan der allerede fra starten blive bevilget 7 eller 10 sessioner. Antallet afgøres af den enkelte forsikrings skadesbehandler på baggrund af en faglig vurdering.
Hvis du vurderer, at klienten har behov for yderligere sessioner, kan du indsende en faglig begrundelse. Dette sker via et specifikt dokument, som er et krav fra forsikringsselskabet for at kunne vurdere behovet for forlængelse.
Kontakt os gerne direkte – så sender vi dig det relevante dokument og hjælper dig godt videre i processen.
For klienter, der modtager krisehjælp, bevilges der en telefonisk debriefing samt 3–4 efterfølgende individuelle terapiforløb. Her er det desværre ikke muligt at anmode om yderligere sessioner.
Er det kun individuel terapi, klienter bliver bevilget?
Langt de fleste klienter bliver bevilget individuel terapi. Nogle forsikringer tilbyder dog også krisehjælp, hvor klienten først får en telefonisk debriefing, efterfulgt af 3–4 individuelle terapisessioner.
Krisehjælp er en separat ydelse, og det er helt op til dig, om du ønsker at tage imod disse opkald. Du kan sagtens sige ja til at tage imod forsikringsklienter uden samtidig at tage imod krisekald.
Er der en minimums- eller maksimumsforpligtelse i forhold til, hvor mange timer jeg skal sætte af? Skal jeg tage imod forsikringsklienter?
Nej, det er helt op til dig. Du er ikke forpligtet til at tage imod forsikringsklienter gennem Healper – det er et frivilligt tilvalg, som du kan benytte, hvis du ønsker øget klienttilgang.
Der er heller ingen krav til, hvor mange timer du skal afsætte. Du bestemmer selv, hvor meget eller hvor lidt du ønsker at arbejde med forsikringsklienter. Vi lægger stor vægt på, at du har fuld fleksibilitet og selv vælger de forløb, der passer til dine ønsker og din kapacitet.
Er der krav om særlig dokumentation?
Som udgangspunkt er der ikke krav om ekstra eller særlig dokumentation i forbindelse med forsikringsklienter. Du er dog fortsat omfattet af journalpligten og skal føre journal i overensstemmelse med gældende lovgivning og faglige standarder.
Hvem skal jeg henvende mig til, hvis jeg vurderer, at klienten har brug for flere sessioner?
Hvis du på baggrund af din faglige vurdering mener, at klienten har behov for yderligere sessioner, skal der udfyldes et dokument med en kortfattet begrundelse for det udvidede behandlingsbehov. Dette er et krav fra forsikringsselskaberne, så deres skadesbehandlere kan træffe en informeret beslutning.
Vi anbefaler, at du kontakter os direkte, så sender vi dig det relevante dokument og hjælper dig godt videre i processen.
Er der krav til terapeutisk metode?
Nej, der er ingen krav til, hvilken terapeutisk metode du anvender. Det faglige ansvar for behandlingen ligger hos dig, og du vælger selv den tilgang, du vurderer bedst understøtter klientens behov og forløb.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg vurderer, at klienten har behov for anden hjælp – f.eks. psykiatrisk behandling?
Hvis du ud fra din faglige vurdering mener, at klientens behov rækker ud over det, du kan tilbyde – f.eks. hvis der er behov for psykiatrisk udredning eller behandling – skal du henvise klienten videre til relevante instanser som egen læge, psykiatrien eller andre specialiserede tilbud.
Det er vigtigt at du her også informerer os, så vi er opmærksomme på situationen og kan støtte op om et godt og trygt forløb for klienten ved at kontakte forsikringsselskabet, hvis der skal ske en omvisitering eller opfølgning.
Hvis du ikke kunne finde det, du ledte efter, er du velkommen til at kontakte os enten via e-mail eller telefon. Vi er altid klar til at hjælpe!