Leder du efter psykologhjælp for social angst?

Her kan du blive matchet med gode psykologer med erfaring indenfor social angst og dens symptomer.

Stress

Psykologer og klinikker der tilbyder terapi for behandling af stress

Gode psykologer du kan stole på

Det er svært at finde den rigtige psykolog. Her kan du blive matchet helt gratis og anonymt med nogle af de bedste psykologer mod social angst.

Gode psykologer du
kan stole på

Det er svært at finde den rigtige psykolog. Her kan du blive matchet helt gratis og anonymt med nogle af de bedste psykologer mod social angst.

Simpelt og sikkert

En enkel, god
matching

På Healper behøver du ikke at bruge timer på at finde en psykolog. Efter 5 minutters spørgsmål kan vi finde terapeuten til dig, som har en god chance for at skabe den rigtige terapeutiske alliance, så I kan forbedre dit mentale helbred sammen.

Altid gratis at finde
din psykolog

Det vil altid være gratis at finde psykologer her. Healper er blevet grundlagt af psykologer og patienter, der sammen prøver at løse samfundets mentale sundheds problemer. Vi starter med at hjælpe dig med at finde den rigtige psykolog for dig gennem gratis matching.

Fuldstændigt anonymt
og sikkert

Vi forstår godt at social angst kan være svært at snakke om uden sikre rammer. Derfor vil Healper aldrig sælge din data til tredjeparter, og kommunikation mellem dig og terapeuten er sikker og anonym hos os med end-to-end encryption.

Psykologer til psykiske udfordringer, også social angst

Healper er sat i verden for at give alle adgang til den terapi som de behøver
Vi hjælper dig med at finde psykologer, der kan hjælpe med social angst.

Healper hjælper mennesker

Hjælp os med at skabe bedre mental sundhed, ved at lade os matche dig med gode psykologer mod social angst og andre mentale helbreds udfordringer.

Et simpelt kort over Danmark
10
Psykologer du kan matche med i Danmark

Ofte stillede spørgsmål

Social angst, også kaldet social fobi, er en følelse af angst og overvældende frygt for sociale situationer.

Det er normalt at føle sig nervøs i nogle sociale situationer. For eksempel kan det at gå på en date eller holde en præsentation forårsage en betydelig nervøsitet. Men med social angst forårsager hverdagsinteraktioner betydelig angst, øget selvbevidsthed og forlegenhed, fordi du frygter at blive set eller bedømt negativt af andre mennesker. Følelserne af frygt og angst kan forstyrre dit liv og lede dig til at undgå sociale situationer. Alvorlig stress kan påvirke dit forhold, daglige rutiner, arbejde, skole, mm.

Det er et almindeligt problem, der typisk starter i teenageårene, og det kan have stor indflydelse på dit liv. For nogle mennesker bliver det bedre, når de bliver ældre. Men for mange mennesker forsvinder det ikke uden behandling. Det er vigtigt at få hjælp, hvis du har symptomer, da social angst kan behandles.

Der er ingen perfekt måde at forudsige, hvad der får nogen til at udvikle en angstlidelse, men du kan tage skridt til at reducere virkningen af symptomer, hvis du frygter at have det:

  • Få hjælp tidligt. Angst kan, som mange andre psykiske lidelser, være sværere at behandle, hvis du venter for længe.
  • Skriv i en dagbog. At holde styr på dit personlige liv kan hjælpe dig og din evt. psykolog med at identificere, hvad der giver dig stress, og hvad der ser ud til at hjælpe dig med at få det bedre.
  • Sæt prioriteter i dit liv. Du kan reducere angst ved at styre hvor du lægger din tid og energi. Sørg for at prioritere tid til at gøre ting, du nyder.
  • Undgå alkohol, stoffer og overdrevent koffein indtag da disse kan forårsage eller forværre angst. Hvis du ikke kan stoppe alene, skal du kontakte din læge eller finde et behandlingsprogram eller en støttegruppe, der kan hjælpe dig. Læs mere om det afhængighed her.

 

Som mange andre mentale helbreds udfordringer opstår social angst sandsynligvis fra et komplekst samspil mellem biologiske og miljømæssige faktorer. Man mener bl.a. at det kan skyldes:

  • Genetik. Generelt har angstlidelser en tendens til at være gennemgående blandt familiemedlemmer. Det er dog ikke klart, hvor meget dette skyldes genetik, og hvor meget det skyldes lært adfærd.
  • Hjernen. En samling af celler i hjernen kaldet amygdala kan spille en rolle i at kontrollere din respons til frygt. En overaktiv amygdala, kan medføre øget frygt og forårsage angst i sociale situationer.
  • Miljø. Social angst kan være en tillært opførsel – nogle mennesker kan udvikle betydelig angst efter en ubehagelig eller pinlig social situation. Der kan også være en sammenhæng

 

Social angst er mere end bare at virke genert. Det er en frygt, der ikke forsvinder og påvirker ens hverdag, selvtillid, forhold, arbejde og skoleliv. Mange mennesker bekymrer sig til tider om sociale situationer, men en person med social angst føler sig alt for bekymret før, under og efter dem.

Du kan have social angst, hvis du:

  • bekymrer dig om hverdagens aktiviteter, såsom at møde fremmede, starte samtaler, tale i telefon, arbejde eller shoppe.
  • konsekvent prøver at undgå sociale aktiviteter, såsom gruppesamtaler og fester.
  • altid bekymrer dig om at gøre noget, du synes er pinligt, såsom at rødme, svede eller ikke virke god nok.
  • har svært ved at gøre ting, når andre ser på, dvs. du føler, at du bliver overvåget og bedømt af andre hele tiden.
  • tit frygter at blive kritiseret, undgår øjenkontakt eller har lav selvtillid.
  • ofte har symptomer såsom kvalme, svedeture, rysten i kroppen eller hjertebanken.
  • oplever angstanfald, hvor du har en overvældende følelse af frygt og angst
  • Mange mennesker med social angst har også andre psykiske problemer, såsom depression eller generaliseret angst.

 

Hvis det forbliver ubehandlet, kan social angst begynde at kontrollere din tilværelse. Det kan bl.a. forårsage:

  • Lavt selvværd
  • Overfølsomhed over for kritik
  • Dårlige sociale færdigheder
  • Isolation fra omverdenen
  • Stofmisbrug, såsom at drikke for meget alkohol
  • Selvmord eller selvmordsforsøg
  • Andre psykiske udfordringer, især alvorlig depression og stofmisbrug, forekommer ofte sammen med social angst.

 

Det er en god ide at se en læge, hvis du tror, du har social angst, især hvis den har stor indflydelse i dit liv og dagligdag. Det er et almindeligt problem, og der er behandlinger, der kan hjælpe. Det kan være svært at bede om hjælp, men en læge vil være opmærksom på, at mange mennesker kæmper med social angst og du kan stole på at de vil dig det bedste. De vil spørge dig om dine følelser, adfærd og symptomer for at finde ud af mere om din angst i sociale situationer.

Hvis de tror, du kan have social angst, vil du blive henvist til en specialist inden for mental sundhed, sandsynligvis en psykolog, for at få en fuldstændig vurdering og tale om videre behandlinger.

Der er også flere ting du kan gøre for at hjælpe dig selv, inden og imens du prøver andre behandlinger. Du kunne f.eks.:

  • Prøve at forstå mere om din angst. Ved at tænke over eller skrive ned, hvad der går igennem dit hoved, og hvordan du opfører dig i sociale situationer, kan du hjælpe med at nedsætte symptomerne over tid.
  • Udøve afslapningsteknikker, såsom åndedrætsøvelser for stress eller mindfulness.
  • Nedbryde svære situationer i mindre dele og arbejde på at føle dig mere afslappet med hver del isoleret.
  • Fokusere på hvad folk siger, i stedet for blot at antage at de tænker det værste.

 

Du bør tale med din praktiserende læge og psykolog, hvis du undrer dig over, om du kunne lide af social angst. Du kan også tage en angst test her, for at se om du føler meget eller lidt angst. Du kan læse mere om angst her.

Social angst kan meget ofte behandles, og det er vigtigt at få hjælp til sit mentale helbred så hurtigt som muligt.